Kvinnobil

Isabella Löwengrip (Blondinbella) och Clara Lindström (Underbara Clara) har nyligen skrivit om kvinnobilen.

Läste först Isabellas inlägg om den  och höll med till 100 % om hur himla dumt det är. Som om bilar generellt är lite jobbiga för kvinnor. Superprovocerande att få något riktat till sig pga sitt kön som inte alls tilltalar mig. Just när det riktas till kvinnor känns det som att egenskaper och intressen liksom kletas på en utan att man bett om det.

Sedan läste jag Claras inlägg om att hon om något är förbannad över att det inte kommit en kvinnoanpassad bil tidigare. Att kvinnors behov alltid kommer i skymundan och att bilar är gjorda utifrån mannen och hans behov som norm. Sedan skriver hon att det är skevt att kvinnor och män har en kass fördelning på hemmajobbet visserligen, men ändå, det blir väl inte bättre av att inget görs för att underlätta för kvinnor då tänker jag. Så jag förstår den här synvinkeln med.

Jag tycker att båda har bra poänger ofta och båda, kanske främst Isabella, och jag har olika synsätt på många saker också. Men det gör inte mig så mycket, alla är olika och det verkar ju som att vi på många sätt vill förbättra världen och ser på det på olika sätt både i hur det är nu och hur vi ska ta oss framåt.

Hur som helst. Jag tycker att dom satte fingret på ett dilemma som uppstår i många sammanhang när det ska pratas om kvinnospecifika sidolinjer av produkter och annat också för den delen. Det kan vara träningspass, gymavdelningar, kurser mm. Å ena sidan blir jag trött och uppgiven när saker som ska passa MÄNNISKOR ska kvinnoanpassas, som en avstickare från ordinarie sortiment som om det inte skulle funka för kvinnor utan att det sätts lite glitter på. Detta för att det inte sällan ”kvinnoanpassas” utifrån stereotypen, ofta definierad av någon marknadstjomme, ofta känns det som samma typ av person som designar t.ex kvinno tv-spelskaraktärer. Om ni förstår vad jag menar. Då uppstår ju direkt en känsla av förminskande när man får något riktat mot sig med motiveringen ”kolla vi har anpassat denna efter diiig!” Och så är skiten liksom både sämre, fulare och extremt stereotyp. Å andra sidan är det ju sjukt att sååå många prylar är anpassade efter män som norm. Att kvinnors behov inte prioriteras och får vara norm. Ta bara krockdockor- inte kvinnoanpassade enligt Clara. Så det handlar inte bara om design utan i allra högsta grad om säkerhet.

Det enda vettiga tänker jag borde väl vara att inte köna saker? Man kan ju skapa produkter med skillnader i alla fall tänker jag. Ta bilar som vi pratar om här. Bilar har (av utbudet i världen att döma) stor potential att anpassas på olika sätt. Istället för att klumpa ihop egenskaper till kvinnligt och manligt kan man väl lansera linjer som är anpassade för större och mindre MÄNNISKOR. För stads/landsbyggds MÄNNISKOR. För MÄNNISKOR med eller utan familj. För MÄNNISKOR som gillar ny design eller mer klassiskt stuk.

Jag menar hur svårt ska det vara att inte använda könsorgan som fanbärare för olika egenskaper och behov?

Bonus här, bilen vi pratar om. Jag kollade in förstasidan av produkten på SEATs hemsida och låt mig snabbt bara peka på några problematiska grejer i marknadsföringen av den.

Här har vi headern. Texten- tjejoooor vill baaaara ha rooooligt! Så.Motiverande. Och bilden, av hur kvinnor har roligt. Kom ihåg, kvinnor över 18 år är väl tanken eftersom det är en bil som säljs, förmodligen äldre för alla 18 åringar har väl kanske inte råd att köpa en ny bil. Hon åker karusell. Wihoooo! Tjejkuuul!

Skärmavbild 2016-09-28 kl. 13.18.32.png

Vi går vidare till copyn:

Skärmavbild 2016-09-28 kl. 13.18.48.png

Här hävdar man att bilen är huvudaccessoaren för de flesta kvinnorna.

Nästa bild:

Skärmavbild 2016-09-28 kl. 13.19.08.png

Den här lilla kvinnoflickan har FÅTT EN KLUBBA PÅ TIVOLIIIIT! Den spexar hon med som kvinnor gör. Snacka om infantalisering, vill du veta mer om detta sjuka kan du läsa här.

Tror ni att samma bildspråk hade använts för att sälja bilar till män?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s