Bara det enklaste säljer.

Varje gång när traditionell svennebananmedia fläskar till det med någon rubrik inom mitt favoritintresseområde så ber jag en snabb ateistisk bön om att det kanske DEN HÄR gången är en artikel fylld med smartheter som nu gemene hen ska få vältra sig i som om det inte fanns en morgondag och alla som läser den förstår att det här med könsmaktsordningen är riktigt dumt och blir inspirerade till att bara göra om sina små liv så de i alla fall inte upprätthåller skadliga beteenden och normer längre. Men sällan får jag anledning att säga att det uppstod ljuv musik i mitt huvud när jag läser vidare.

Igår hade jag två eminenta kvinnor på besök och vi kom in på det här med nivån på nyhetsrapportering. Sverige är lite mellanmjölk på området kom vi fram till, det finns bara något för en liten del av befolkningen, snabba lösningar typ. Inget som inte kan manifesteras som en klickmonsterosande rubrik faller bort i gallringen, vilket leder till att t.ex politik och andra viktiga frågor av lite mer komplex karaktär aldrig når mellanmjölks-mediakonsumenterna. Och det är för mig en av all kamper för rättvisas största problem i vår tid. Komplexa problem som kräver annat än enkla sloganvänliga svar förkastas av Paradise Hotell-publiken. Debatter som förs mellan meningsmotståndare i ett programformat som kräver rappa svar med 2-4 ord. En populär sak att säga idag är ”Det är invandrarnas fel”. 4 ord. Eller ”Låt marknaden styra”. 3 ord. De här meningarna om de ens kan kallas det är populära lösningsförslag för att var och en kan lägga sin egen innebörd i det. Alla kan ”förstå” det, samtidigt som en så bred och otydlig lösning ger politikerna utrymme att egentligen agera lite hur som helst sedan bara det passar slogan. Men, baksidan är att de flesta inte har en aning om vad de röstar på, för det man valt utifrån är i själva verket bara baserat på retoriska preferenser. Det blir en ond cirkel. Och detta gäller allt. Inga komplexa problem får lösningar för att svaret inte kan förenklas.

Jag kan ibland förfäras av hur fan det har blivit, jag tycker att vi i sverige, trots klassillnader och så har ett ansvar att sätta oss in i saker som påverkar oss och andra, vi har rätt så jävla dåliga ursäkter att ta till för att tillåta oss vara obildade i några kärnämnen. Samtidigt har media ett ansvar att göra komplexa frågor förståliga istället för att förenkla så till den grad att det bara blir skit som ingen kan använda sig av. När Lars Ohlys pung här om somras blev en större politisk händelse än ja, vilken annan handling som helst utförd av en sittande person i riksdagen så säger det rätt mycket om hur fördummade vi är.

Förra året var det fler som sökte till Paradise Hotell än till lärarlinjen. Vet inte vad man ska säga om det mer än att trenden jag pratar om kan ses i många delar av samtiden.

En av gårdagens gäster hade just kommit hem från en semester där hon tittat på Fox news, en mix av nyheter och underhållning. Först tänker man ju att det ännu mer fördummar folk, men vid närmare eftertanke kom vi fram till att det nog snarare når ut till en grupp människor som annars inte skulle intressera sig för nyheter alls. Kan vara något för Sverige kanske? Lika mycket behövs det ett forum där man kan få aktuella nyheter i ett djupare format, som tar mer hänsyn till komplexiteten i sin rapportering. Bredda utbudet helt enkelt.

Kunskap och bildning behöver bli viktigare igen. För vem fan vill se mer av vad sorterna Åkessons, Trumps och Putins gör när de blir tillräckligt många på makttopparna? ”Gör deras respektive länder bra igen?” Wouldn´t think so.

 

2 thoughts on “Bara det enklaste säljer.

  1. det här är en mycket större fråga. vi har redan idag problem med att man väljer bort media som är ”seriösa” och väljer det lättsmälta.
    nyhetsprogrammen glättas.
    och på senare tid kommer nyhetsappar där man väljer vad man är intresserad av, vilket alltså begränsar nyhetsflödet ännu mer.

    det här stör hela demokraton, och man kan tala länge om det.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s