Nu jävlar ska vi förbättra könsfördelningen i företagsnyheterna i alla fall!

Igår efter att ha skrivit hur könsfördelningen på personerna som lyftes upp på vårt intranät kom upp blev jag uppmuntrad att höra av mig till den ansvariga redaktionen och ge feedback, vilket jag givetvis inte var sen men att nappa på. Toppenbra idé såklart!

Såhär skrev jag:

”Hej,
Jag har senaste veckorna följt hur mycket kvinnor och män syns på intranätet förstasida för att se om magkänslan att det nästan bara är män som lyfts upp stämmer, vilket det gjorde.
En gång om dagen, oftast på eftermiddagen för att nyheterna skulle hinna komma upp har jag räknat antalet kvinnor, män och VD. Resultatet var att det var 70 % män, 6 % kvinnor och 24 % VD. Jag räknade också bort gruppbilder.
Utöver detta läste jag några artiklar där nya chefer tillkännagavs och presenterades, och noterade att information om ålder, familj och fritidsintressen bara togs upp på artikeln om kvinnan, men inte för männen som det fanns artiklar om. Nyligen kom rapporten från Global Media Monitoring Project ut som undersökte hur könsrepresentationen i världens nyhetsmedia såg ut och det var väldigt tråkiga siffror, och tyvärr ser fördelning och hur man framställer kvinnor liknande ut på vårt intranät. Här kan man läsa mer om man vill: http://jmg.gu.se/digitalAssets/1552/1552995_rakna-med-kvinnor.pdf Bland annat är det vanligare att kvinnor beskrivs utifrån sin familjesituation än män.
Jag hör av mig om detta enbart för att belysa något vi kan bli bättre på och jag förstår givetvis att det inte på något sätt är medvetet eller pga illvilja det har varit skev fördelning.
Ni får gärna höra av er om ni vill diskutera hur man kan bli bättre!
Vänliga hälsningar
Mitt namn”

SÅ snällt, eller hur?

glee nice applause rachel berry clapping

Sedan såg konversationen ut så här:

”Hej.
Det är bra att du tar upp denna fråga – som vi självklart inte är omedvetna om. Till viss del är det naturligt eftersom nyhetsflödet speglar att könsbalansen bland seniora chefer, inte är jämn. Samma sak gäller för bankens experter, som ju ofta syns såväl i interna som externa medier.
Vi har detta i bakhuvudet och försöker att hitta en bra balans, men som sagt, det är väldigt bra att du påminner om saken.
Men, på en punkt vill jag bestämt hävda att du har fel och det gäller att inkludera en personlig faktaruta när vi presenterar nya chefer. Detta gör vi så gott som alltid.
När det gäller artikeln om bankens nya kundsegmenterade organisation, så handlade det ju inte om några nya chefsutnämningar, utan om nya ansvarsområden inom den befintliga ledningen. Alla dessa chefer har tidigare presenterats, på samma sätt som kvinnan, med en personlig faktaruta om familj och fritidsintressen.
Här är några exempel
X och x
länk till artikel
Y
länk till artikel
Z
länk till artikel
Har du tid och möjlighet, så träffar jag dig gärna för ett samtal om detta.
Hälsning Namn
redaktör”

Mitt svar:

”Hej,
Jag är synd nog medveten om att fördelningen på seniora chefer och experter är dålig. Men inte kan det vara så, om vi räknar bort VD:n att fördelningen är 90 % män och 10 % kvinnor? Om intranätets förstasida bara speglar fördelningen så innebär det ju att kvinnor bara skulle utgöra en tiondel av dessa poster, och det stämmer inte alls enligt bankens egna siffror.
Och toppenbra att rutan med personlig fakta finns på andra med! Jag tittade på artiklarna i arkivet senaste 90 dagarna där rubriken antydde ny chefstillsättning.
Givetvis har jag tid att prata vidare om hur man kan jobba med att få till en bra representation på intranätet!
Vänliga hälsningar
Mitt namn”

Hans svar:

”Det låter bra. Om du har möjlighet att komma förbi här, så kan vi ta en fika och snacka om saken. Jag är uppdaterad i kalendern.
När det gäller den skeva könsfördelningen, så är det faktiskt värre bland experter än bland seniora chefer. Det är lite synd, eftersom våra duktiga experter, ju är kommunikativa talespersoner och ofta syns såväl på intranätet, som i externa kanaler.”

Min känsla:

Hans förmodade känsla:

Jag måste säga att jag tycker att det är så jävlans kul att dom verkar vilja bli bättre. KAN ju också vara så att de noterat en viss problem alert när det kommer till mig så det kan ju vara för att lugna också och undanröja en eventuell katastrof, alltså att jag skulle peka mer på problemen som redan finns. Hur som helst, vi utgår ifrån den välvilliga tolkningen först och håller tummarna! Återkommer lite längre fram med hur det en-ormt spännande mötet gick! Och oh the preassure nu att ta fram RIKTIGT bra jävla metoder för att få till en bättre fördelning!

Inför helgen bonushistoria ur mitt liv med feministglasögonen fastklistrade i ansiktet: Man kan inte ens åka taxi utan att få en patriarkal käftsmäll. Igår när jag och min kille skulle åka hem med taxi för att vi hämtat ut en barnvagn så frågar taxichauffören om vi vet vad det är för kön, och vi svarar att det är en tjej, varpå han tar det briljanta beslutet att sucka och informera oss om att vi kommer få det jobbigt, tydligen är det jobbigare att få en dotter än en son. Sedan fortsatte fördomarna hagla, bland annat i form av frågan om bandy (på temat dyrt med sporter och att det var en relativt billigt sport) om det inte bara är för killar. Snoppbandy då kanske tänkte jag men det har jag inte hört talas om skulle förekomma so I guess han syftade på vanlig.

3 tankar om “Nu jävlar ska vi förbättra könsfördelningen i företagsnyheterna i alla fall!

  1. Ping: Att det finns bra vita medelålders manschefer ger en hopp | Feministdelegationen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s